Saturday, July 13, 2013

Tazkirah ramadhan malam ke5

Ibadah sbg satu modal untuk kita mendapatkan syurga Allah swt diakhirat nanti.  Apabila datang bulan ramadhan, para ulamak menganjurkan saling nasihat menasihati sesama kita agar diri itu terus diperingatkan dengan amal makruf dan nahi munkar.

Terdapat golongan diakhir zaman yang hanya mahu mengikut perkiraan dunia dari mendekatkan diri dengan para ulamak. inilah yang Baginda saw sebutkan 1400 tahun yang lalu dan ianya benar pada ketika ini. DENGAN itu Allah jatuhkan 3 bala -

1-Allah mengangkat kebetkatan dari setiap kehidupan mereka dalam setiap gerak geri mereka. Natijah dari adalah menggambarkan agar kita lebih rajin mendekatkan diri dengan ulamak. Dengann mendekatkan diri pada ulamak, keberkatan akan Allah beri kerana dengan mendekatkan diri dgn ulamak, banyak ilmu akan kita gali yang akhirnya diri kita akan mengerjakan setiap ibadat itu berdasarkan ilmu yang kita dapati dari ulamak2 itu.

2- Allah akan bangkitkan keatas mereka pemerintah yang zalim yang melakukan banyak kezaliman. Itu yang banyak terjadi didunia ini seperti yang berlaku di syria dan sebagainya. BEGITU sekali bala yang Allah beri kepada yang menjauhkan diri dari ulamak.

3-  Mati dalam keadaan tidak ada iman disebabkan menolak ulamak dalam kehidupan mereka nauzubillah. Begitu Allah mencabut nikmat iman dari hamba2Nya yang menolak ulamak dalam setiap kehidupan mereka seharian dan akhirnya mati dalam keadaan kufur engkar.

Ilmu jika ianya masuk dalam hati, ianya pasti akan mencerahkan hati kita dalam menerajui dunia ini.Jika ilmu itu tidak masuk dalam hati, maka hati ini akan menjadi gelap dan sesat dalam perjalanan menuju akhirat. Dengan ilmu ini, ianya akan menghilang sifat riak, wujub, bongkak dan sebagainya disebabkan cahaya ilmu yang masuk kedalam hati kita.

Ada juga Allah berikan cahaya ilmu kedalam hatinya, menjadikan dirinya bongkak dan takabbur. Ilmunya itu telah menyesatkan dirinya seperti yang berlaku dalam agama paling jijik iaitu syiah.

0 comments:

Post a Comment