Monday, February 18, 2013

Masjid kg lindungan

Setiap hari Allah memberi nikmat kepada kita akan tetapi kita selalu melakukan maksiat kpd Allah. Selalu bila kita menerima nikmat,kita akan mengucapkan alhamdulillah dan bersyukur kepadaNya. Bersyukur dalam bentuk melakukan apa yg disuruh dan meninggalkan segala yang dilarang..

Allah mengkehendaki agar kita tidak lalai dlm bertaubat dan jangan ditangguh2kan dalam bertaubat.orang yang kuat itu adalah orang yang mampu menahan marah ketika marah. Terutama nya perasaan hasad dan dengki yang mnjadi permasalahan kpd setiap diri didunia ini.Perasaan hasad inilah yang banyak menghantui kehidupan kita umat islam terutama berhasad dengki dlm perkara duniawi.

Sebenarnya Allah amat menyukai hambanya meminta kepadaNya dalam setiap hal. Terutamanya meminta ampun dan taubat kepadaNya. Allah amat memarahi hambaNya yang tidak mahu meminta kepadaNya dan meminta selain dariNya.

Jangan panjang angan2 dgn meminta yang bukan2 sedangkan perbuatannya langsung tidak menggambarkan ciri org2 yg beriman. Selalulah bersyukur dgn apa yang Allah telah beri agar tanda kesyukuran itu mendapat keredhaan Allah.

Untuk mendapatkn tempias ilmu itu hendaklah kita selalu bersama mereka agar kewangian ilmu mereka itu dpt sedikit utk kita. Begitu juga dgn permasalahan org2 yg fasik yg kita sangkakan mereka itu fasik sdgkn diri kita juga termasuk dlm kumpulan itu tanpa kita sedari krn kurangnya ilmu yg kita ada.

Hendaklah kita merendahkan diri kita ini dengan menyalahkan diri kita lebih bnyk dr mencari salah orang lain dgn mengumpat dan mengeji. Semakin rendah kita kpdNya maka semakin tinggi darjat kita disisi Allah.orang yang tidak ada ilmu ibarat mati sebelum mati dan orang yang berilmu itu adalah ibarat hidup selepas mati.

Md daud yusri fie

0 comments:

Post a Comment