Wednesday, February 15, 2012

Allah Maha Besar

Berada diatas jalan yg lurus


Pada hari diakhirat,semua anggota akan diberi kesaksian atas segala perlakuan kita didunia ini.samada kita mengikut apa yg diperintahkan oleh Allah atau kita meninggalkan laranganNya shj.Mulut akan dikunci diakhirat nanti agar kesaksian akan dibuat oleh anggota2 yg lain.


Segala perlakuan kita dlm mengembangkan agama Allah ini mesti dimulakan oleh diri kita sendiri.Tidak boleh menyuruh org lain melakukan sedangkan diri kita sendiri tidak melakukannya.Ini adalah cara dakwah yg gagal krn kita bercakap tidak serupa bikin.

Kualiti dakwah terbaik adalah junjungan besar kita Muhammad SAW.


Ketahuilah bahawa segala anggota kita akan diambil bila2 masa wpun kita sedang berkuasa sekalipun,kerana itu semua adalah hak kepunyaan Allah.Allah berkuasa utk mengambil semua pancaindera kita tanpa sebarang notis.Semuanya dgn hanya 'kun fayakun'.Adakah kita masih angkuh dan takbur dgn hanya meminjam semua yang Allah beri pada kita itu?Semua itu hanya pinjaman shj,tetapi manusia tetap angkuh seangkuhnya.Hanya Allah yg mempunyai kuasa yg mutlak.


Manusia ini tidak mampu utk menidakkan kuasa Allah sebagai Tuhan Pencipta Alam ini.Tidak ada satu makhluk dialam semesta ini dpt melawan kuasa Allah SWT.Kumpullah seluruh manusia dialam ini utk melawan kuasa Allah pasti kita semua tidak mampu utk melawannya.


Dengan hanya kita mengaku kekurangan kita sbg hamba Allah dpt memperbaiki keimanan kita dan akhirnya dapat mencari redha Allah serta dpt mencari syurga Allah diakhirat sana.Kita wajib mensyukuri segala nikmat yg Allah beri kpd kita yg semua itu sbg tanda yg Allah itu amat menyayangi dan mengasihani kita sbg hambanya.


Kehidupan semua manusia akan bermula dr alam rahim,alam dunia,alam kubur,alam akhirat dan pembalasan syurga dan neraka.Semua ini pasti dilalui oleh org islam mahupun org kafir sekalipun tidak terkecuali seorgpun.Oleh itu dunia ini adalah tpt kita bercucuk tanam agar hasil tuaian kita disana dpt dikutip yakni mndpt nikmat syurga Allah.


Sifat org yg bertakwa adalah melakukn segala kerja2 yg diperintahkn sepert melakukn solat,berpuasa,berbuat baik kpd sahabat yg lain dan sbgnya.sedangkn org yg tidak bertaqwa adalah melakukn yg disebaliknya.Oleh itu kita berada pd bhgn yg mana?


Ketahuilah bhw segala yg kita lakukn mestilah dgn niat kerana Allah SWT.Jika bukan dgn niat itu,maka perlakuan itu tidak mndpt pahala dan ganjaran dr Allah SWT.segala amalan dan perlakuan mesti diniatkn krn Allah shj yg memilki alam ini dan bukan dgn yg lain. Ini krn,tiada apa yg dimilki oleh kita melainkn semuanya hak Allah SWT.


Diakhirat sana segala amalan kita akan kita pikul sendiri baik berbentuk pahala mahupun dosa2 yg kita telah lakukan.segalanya nafsi2 yakni sendiri tanggung dan sendiri jawab.Allah Maha Adil dan tidak akan menginayai hambanya.Segalanya akan dipertimbangkan seperinci yang mungkin.


Patutkah kita mencari tuhan yg lain sdgkn semuanya itu dicipta dan dipunyai oleh Allah SWT.Hanya Islam yang benar shj dpt membawa kita kesyurga Allah dan agama yg lain dr islam itu.


Wallahuaklam


Masjid sultan sulaiman kelang

15.2.2012


Published with Blogger-droid v2.0.4

0 comments:

Post a Comment