Thursday, March 28, 2013

Masjid kg lindungan

Ketenangan dlm bab solat baik sebelum dan selepas bersolat. Harus ada ketenangan dalam mengerjakan solat. Hendaklah tenang dan tidak kelam kabut selepas solat agar ketenangan itu dpt dicapai.
Dalam solat yg paling panjang kadarnya adalah berdiri dan juga bersujud. Dua rukun ini yang kadar lamanya itu dlm rukun2 yang lain.
Berdiri itu adalah syarat wajib bagi solat fardhu dan tidak bagi solat2 sunat yang lain.
Dan berdiri itu hendaklah mengadap kearah kiblat serta tidak terlalu bongkok seperti rokuk sifatnya.
Lafaz niat itu adalah sunat dan dia tidaklah bidaah kerana ianya dilakukan diluar solat sebelum takbiratilihram..
Jarak kangkang ketika brdiri hendaklah dlm kadar sejengkal.
Duduk tahiyyat akhir adalah duduk tawarruk.yang disuruh dilakukan seboleh2nya. Ini kerana imam hanafi juga melakukan perkara ini dan taklid berdasarkan keupayaan ilmu beliau itu dibolehkan.
Bagi imam 3 yg lain, ianya berdasarkan keselesaan ketika tahiyyat kita itu.jika ianya terlalu sempit,dibolehkan duduk tahiyat awal, tetapi jika ruang itu agak selesa, maka hendaklah ianya duduk tahiyyat akhir.
Solat berjemaah merupakan solat yang memerlukan saling faham memahami. Hendaklah solat itu berdasarkan keselesaan jemaah yang lain dan hendaklah kita lakukan rukun itu berdasarkan keselesaan jemaah yang lain spt mengangkat takdir dgn kekuncupkan sedikit angkat tangan itu dsn juga cara sujud kita juga.
Niat hendaklah dilakukan ketika takbiratul ihram. Niat itu hendaklah ada 3 perkara iaitu a-niat jenis solat (fardhu,sunat, qadha dan sebaginya). B- niat imam ataupun makmum solat itu . C- sahaja aku... perlu diniatkan pada permulaan niat itu.

Untuk solat jumaat, kita diwajibkan mendapatkan sekurang2nya 1 rakaat bersama imam baru dikehndaki mengganti 1 rakaat shj. Akan tetapi jika hanya mendapat satu rukun terakhir shj, maka hendaklah kita menggantikannya 4 rakaat utk solat zohor.
Niat itu dilakukan diantara bermula takbiratul ihram hingga habis takbir itu sendiri..niat hendaklah diqasadkan shj tanpa perlu melafazkan satu2 didalam hati. Ditakuti akan membatalkan solat itu disebabkan berniat dgn menggunakan kata2 didilm hati.

Tangan hendaklah diletakkan diantara pusat dan dada.

Wallahuaklam.

Www.dadiydoo.com

0 comments:

Post a Comment