Monday, January 2, 2012

sedekah itu berkah

Sedekah itu boleh mghindar dr 7 jenis bala:

1:penyakit kulit atau sopak-

senang dimakbulkan doa org yg kuat bersedekah.amanah dr sifat sedekah itu mnguatkan sifat kita sebagai pemegang amanah Allah pada manusia.

-doa org menerima sedekah cepat juga dimakbulkan.

Hadis "sedekah yg kita beri itu dia akan berkata2 kpd kamu 5 perkara:

1- sedekah yg sikit akan mmberi pahala yg banyak.

2-sedekah akn berkata.dulu aku musuh engkau,sekrg aku syg dgn engkau.-bila kejar akhirat,dunia akan kejar kita.

3- sedekah akan berkata:hey manusia,dulu aku ini binasa,tp kau keluarkan aku dgn bersedekah,maka aku hidup kembali.

4- sedekah akan berkata: dulu engkau jaga aku,tp bila engkau keluarkan aku dlm bersedekah,aku akan menjaga engkau.

5- sedekah akan berkata:dulu aku ini kecik sahaja,tp bila engkau keluarkan aku dgn cara bersedekah,maka aku kini menjadi besar.


-syarat bersedakah ada 5:

a- ikhlas - sembunyikan sedekah itu lebih baik bagi kamu dr menceritakan kpd khalayak ramai.malaikat akan menjadi sahabat kita bila kita bnyk bersedekah.

b- jangan ungkit dan sakitkan hati org yg menerima sedekah kita itu.

c- sedekah dgn sesuatu yg paling kita syg.

d- sedekah mestilah dgn hati yang redha

e- mesti menepati sasaran yakni yang memerlukan sedekah kita itu.


Surau ar razi

Subang 2

2-1-2012


Published with Blogger-droid v2.0.2

0 comments:

Post a Comment