Wednesday, January 11, 2012

Beriman kepada Allah



'Wahai org beriman.taatlah kpd Allah,rasul dan ulilamri'


Taat kpd pemimpin tidaklah mutlak disebabkan huraian ayat Allah yg tidak tepat oleh sesetengah pihak.Taat pd pemimpin bersandarkan beberapa syarat tetapi tidak kpd taat kpd Allah dan Rasul adalah bersifat mutlak.Yakni tiada pilihan lain selain taat kpdNya dan RasulNya.


Bila kita taat kpd Allah dan RasulNya,kebaikan drpd ketaatan itu akan kembali kpd kita sepenuhnya.Allah tidak memerlukan ketaatan hambaNya utk Dia kekal sbg Tuhan.Allah dan RasulNya menyuruh kita taat adalah untuk menjaga kebajikan kita dan generasi kita.


Pemerintah yg taat kpd Allah wajib menjalankan segala hukum hakam yg diperintahkan oleh Allah.Sekiranya pemerintah tidak taat kpd Allah dan RasulNya,adalah haram kita sbg rakyat mentaatinya.Hendaklah ulilamri berlaku adil kpd rakyatnya agar keadilan dpt ditegakkn dan rakyat dpt mentaati pemerintah tersebut.


Pelaksanaan undang2 jenayah islam dpt mengawal perbuatan manusia dr melakukan perkara2 yg buruk yg semakin menjadi2 dipasaran skrg.Tiada undang2 dlm dunia ini yg mampu mengawal perlakuan manusia secara total melainkan undang2 islam shj.Selain dari menghukum kesalahan itu secara amat berkesan,ianya juga dpt menghindarkan org lain dr melakukan perkara buruk itu dr berlaku.Undang2 islam adalah undang2 yg berbentuk pencegahan.


Apabila kita mngikut pertunjuk Allah,kita tidak akan mnjd sesat dan tidak pula mnjadi celaka.Itu janji Allah kpd hambanya.


Semoga aku tidak menjd celaka disebabkan dosa2 aku yg aku semakin membesar ini.Ampunkan aku yaAllah.


Masjid kuning kota damansara

11-01-2012


Published with Blogger-droid v2.0.2

0 comments:

Post a Comment