KEPENTINGAN solat yang perlu dilakukan dalam
semua keadaan amat jelas berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
Solatlah dalam keadaan berdiri. Jika tidak mampu dalam keadaan duduk. Jika
tidak mampu maka solatlah dalam keadaan mengiring. (riwayat al-Bukhari).
Tetapi ada ketikanya, sama ada akibat darurat
atau sebagainya, kita tidak dapat berwuduk atau bertayamun bagi menunaikan
solat. Dalam hal ini umat Islam boleh menunaikan solat hormat waktu.
Pada asalnya solat ini bermaksud wujudnya
kecacatan syarat yang tidak mencukupi. Antaranya, tidak boleh berwuduk
dan tayamum sama ada ketiadaan kedua-duanya atau keuzuran, sedangkan waktu
solat masih ada ketika itu.
Menurut jumhur ulama, seseorang wajib solat
dan wajib mengulanginya mengikut mazhab Hanafi dan Syafie. Mazhab Hanbali
pula menganggap tidak wajib mengulanginya. Sedangkan mazhab Maliki mengikut
pendapat yang muktamad, solatnya gugur.
Dr. Wahbah al-Zuhaili dalam kitabnya, al-Fiqh
al-Islami wa Adillatuh menjelaskan hal ini berdasarkan mazhab yang empat:
1. MAZHAB HANAFI
Pendapat yang difatwakan oleh mazhab ini
berdasarkan pendapat Abu Yusuf dan Muhammad al-Hasan, iaitu orang yang
tidak mempunyai dua alat penyuci wajib melakukan perbuatan yang menyerupai
orang bersolat. Dia hendaklah rukuk dan sujud jika terdapat tempat yang
kering.
Dia tidak boleh membuat isyarat secara berdiri,
tidak boleh membaca dan tidak boleh berniat. Dia hendaklah mengulangi solat
jika mendapat air atau tanah.
Bagi orang yang terputus dua tangan dan dua
kakinya, jika ada luka di mukanya, maka dia boleh solat tanpa taharah dan
tidak perlu tayamum. Mengikut pendapat yang paling asah, dia tidak perlu
mengulangi solatnya.
Orang yang terperangkap (dipenjara) apabila
solat dengan tayamum hendaklah mengulang solatnya jika dia orang mukim
(bukan musafir). Ini kerana dalam kes seperti ini, tiada darurat kerana
air mudah diperolehi di tempat sendiri. Ini berlainan dengan musafir di
mana pada kebiasaan ketiadaan air, maka dia tidak perlu mengulang solatnya.
2. MAZHAB MALIKI
Berdasarkan pendapat yang muktamad dalam
mazhab ini, seseorang yang tidak ada air dan tanah atau hilang keupayaan
menggunakan kedua-duanya seperti orang yang dipaksa atau yang diikat, maka
gugur solat daripadanya sama ada tunai ataupun qada.
Kedudukannya sama seperti perempuan yang
haid. Ini kerana air dan tanah menjadi syarat wajib kepada pelaksanaan
solat, sedangkan dalam kes ini, syarat itu tiada.
Syarat wajib qada pula bergantung kepada
tanggungan melaksanakan secara tunai sedang tanggungan melaksanakan secara
tunai itu tidak diperintahkan.
3. MAZHAB SYAFIE
Menurut ulama Syafie, orang yang tidak mempunyai
air dan tanah hendaklah solat yang fardu sahaja. Solat itu hendaklah dilakukan
menurut keadaannya, iaitu dengan niat dan membaca sahaja sebagai tanda
menghormati waktu.
Dia tidak boleh solat sunat. Tetapi solat
yang dilakukan itu hendaklah diulangi apabila air atau tanah sudah boleh
didapati.
Kerana keuzuran ini jarang berlaku, oleh
itu, hukumnya tidak boleh berkekalan. Lagipun ketidakupayaan bersuci yang
menjadi salah satu syarat solat tidak bermakna boleh meninggalkan solat
seperti menutup aurat, menghilangkan najis, menghadap kiblat, berdiri dalam
solat dan membaca.
Orang yang bernajis di badannya di mana dia
tidak berupaya membasuh kerana takut sakit dan juga orang yang tertahan
sehingga tidak dapat mengerjakan solat adalah sama hukumnya dengan orang
yang tidak mempunyai air dan tanah. Mereka hanya perlu solat fardu sahaja.
Namun, orang yang berjunub hanya perlu membaca al-fatihah sahaja.
Pendapat paling kuat menurut ulama Syafie
adalah solat dilakukan seperti biasa dan hendaklah diulang jika air sudah
boleh didapati kerana tiada nas yang jelas menyatakan hukum solat orang
seperti ini.
4. MAZHAB HANBALI
Orang yang tidak mempunyai air dan debu tanah
hendaklah solat fardu sahaja. Solat itu wajib dilakukan mengikut keadaan.
Kelemahan tentang syarat tidaklah menjadi
alasan untuk ditinggalkan apa yang disyaratkan. Kedudukannya sama seperti
seorang yang tidak berupaya menutup aurat dan tidak mampu menghadap kiblat.
Ertinya, pendapat mereka samalah seperti pendapat ulama Syafie. Mereka
berpendapat bahawa solat itu tidak perlu diulang.
Seseorang yang solat dalam keadaan tidak
mempunyai air dan debu tanah tidak boleh menambah lebih daripada bacaan
atau perbuatan yang mengesahkan solat sahaja.
Dia hendaklah membaca al-Fatihah sahaja,
bertasbih sekali sahaja, memendekkan tama’ninah, rukuk, sujud, duduk antara
dua sujud, tasyahud awal dan akhir setakat yang menjadi syarat sahaja.
Kemudian terus memberi salam.
0 comments:
Post a Comment