Wednesday, April 4, 2012

terjemahan hadis- berkenaan Beriman

Diakhir zaman,akan ada dari umat baginda yang paginya dia beriman,malam dia kufur dan malam dia beriman pagi pula dia kufur.Begitulah keadaan iman umat akhir zaman.


Oleh itu marilah kita bertaubat dgn sebenar2 taubat.Kerana kita sentiasa melakukan dosa baik yg kita nampak mahupun kita tidak nampak.Fikirlah demi keampunan Allah SWT.


Hawa nafsu tidak pernah bersetuju dgn pendirian iman.Apa yg iman suka,pasti nafsu tidak suka.Apa yg nafsu suka pasti iman tidak suka.Nafsu suka kaya,seks bebas dan sbgnya sedangkan iman tidak menyukainya.


Antara kerjaya dan solat,mana pilihan iman dan nafsu kita.kita sering takut pd manusia sehingga gugur solat kita sedangkn iman mnyuruh kita melakukn ibadah walau dlm keadaan sibuk sekalipun.jika kita mndahulukan hawa nafsu akan meruntuhkan iman seseorang.Begitu sekali kerosakkan besar yang dibawa oleh nafsu ini.


Iman ini amat penting kerana ianya akan menjaga seluruh kehidupan kita didunia. Wujudkan daulah islamiyah dalam diri kita sendiri dahulu agar nafsu dpt tunduk kepada iman seluruhnya. Ibarat org2 penyembelah behala yg mana keseluruhan hidupnya dikuasai nafsu semata2 yg diwariskan dari org2 yg terdahulu.


Kehidupan kita ini adakah mengikut nafsu ataupun mengikut iman. Kita memerlukan ilmu yang tinggi dalam mengenali pergerakkan kita seharian. Adakah orang2 yg mengada2kan kepercayaan yg tidak benar ini mengikut iman ataupun nafsu seperti golongan tarikat yg kononnya mendekatkan diri pd Allah,padahal ianya semakin menjauhkan dirinya pada Allah.


Islam itu adalah syumul dan ianya ada dalam setiap perkara didunia ini. Kita tidak boleh menidakkan peranan islam dalam setiap perkara kerana jika kita tidak menggunakan peranan islam ini akan hancurlah diri kita akhirnya. Seperti golongan syiah yg sesat yg kononnya mereka itu golongan yang benar adalah kerna golongan ini sudah dikuasai oleh nafsu.


Nafsu ini amat dekat dgn diri kita dan ianya sentiasa menjalar dlm salur darah kita. Nafsu akan membenarkan perkara yg tidak elok itu berlaku. Begitu juga dlm sistem demokrasi,jika yg mengangkat tangan tanda bersetuju itu tidak beriman,maka hancurlah sistem kehidupan kita kerana segala perkara yg dipersetujui itu akan hanya berlandaskan tentang nafsu sahaja.


Sedikit dan sekelumit sahaja yang mengikut perkara iman,dan ramai pula yg suka dan mnyokong perkara yang berbentuk nafsu ini. Kebanyakkn dari kita hanya memilih perkara2 trtentu dlm islam dan mninggalkn sebahagian yg lain dlm hidupnya. Puasa dia ok,zakat dia ok,haji dan sebagainya ok tp solat dia hancur. Takut bila ini berlaku, kita akan jatuh kafir dlm perkara iman kita. Takut sangat jika ini berlaku.


Semoga iman kita tetap terus teguh dan dapat melakukan semua perkara dlm islam dlm kehidupan kita insyaAllah.


Semoga bermanfaat


Masjid abu bakar ss19

Subang jaya


Published with Blogger-droid v2.0.4

0 comments:

Post a Comment